====== Zapojení ====== ===== Možnosti ===== Data lze přijímat a odesílat některým z následujících způsobů: * Na klientskou knihovnu Wardenu (//warden_client//) napojíte svůj vlastní přijímací či odesílací kód napsaný v Pythonu. * Využijete //warden_filer// dostupný z balíčku //„contrib“//. Ten běží jako démon, komunikuje se serverem, a podle zvoleného směru buď přijímá zprávy a ukládá do zvoleného adresáře jako jednotlivé soubory ve formátu [[https://idea.cesnet.cz|IDEA]], nebo z adresáře naopak soubory vybírá a odesílá na server. Soubory můžete potom vytvářet nebo zpracovávat ve svém oblíbeném frameworku či jazyce. * Budete komunikovat přímo se serverem pomocí HTTP API (viz README pro //warden_client//). Opět můžete použít libovolné vhodné nástroje, včetně řádkových (''curl'', ''wget''). Klientskou knihovnu a další podpůrné skripty najdete na stránce [[downloads|ke stažení]]. ===== Registrace ===== Vyberte si jméno klienta - začíná doménou organizace v obráceném pořadí. Lze použít reverzní DNS jméno stroje doplněné názvem aplikace či senzoru. U detektorů, kde není rozumné zveřejňovat DNS jméno (honeypoty), je vhodné konec jména od DNS neodvozovat. U větších organizací doporučujeme použít i jméno příslušného oddělení (''cz.organizace.ict.probe1'') či jinou logickou strukturu (''cz.organizace.detectors.probe1''). //Jméno se smí skládat pouze z písmen, číslic, podtržítek a teček. Jméno nesmí začínat číslicí.// Na [[contact|kontaktní adresu]] pošlete podepsaným emailem (nejlépe osobním certifikátem [[https://tcs.cesnet.cz/|TCS]]) tyto údaje: * zvolené jméno klienta * DNS jméno stroje * jméno a emailovou adresu správce (kam se mohou obracet správci Wardenu a automatizované kontrolní skripty) * o jakého klienta se jedná (příjímací či odesílající, testovací) a jeho stručný popis (detekční metody, software, typ produkovaných událostí, využití odebíraných dat) * můžete samozřejmě doplnit další informace či dotazy k nasazení Po úspěšné registraci, která od Vás může vyžadovat další informace, získáte od správců šifrovaný email s úvodním tokenem pro vygenerování certifikátu. ===== Konfigurace ===== Po instalaci požádejte o certifikát spuštěním: ./warden_apply.sh "https://warden-hub.cesnet.cz/warden-ra" jmeno.vaseho.klienta token (Skript najdete v sekci [[downloads#skript_pro_ziskani_certifikatu|Ke stažení]].) V aktuálním adresáři vzniknou soubory //key.pem// a //cert.pem// (a //csr.pem//, který nadále není důležitý, ale můžete ho uschovat pro případné ladění). Nastavte si konfigurační soubor klienta //warden_client.cfg//, například podle následujícího vzoru: { "url": "https://warden-hub.cesnet.cz/warden3-sandbox", "certfile": "cert.pem", "keyfile": "key.pem", "filelog": {"level": "debug"}, "name": "_jmeno_vaseho_klienta_" } V „url“ může být testovací server, tj. ''https://warden-hub.cesnet.cz/warden3-sandbox'', nebo ostrý server ''https://warden-hub.cesnet.cz/warden3'', záleží na domluvě se správci Wardenu na způsobu záběhu a testovacího provozu. V případě použití **warden_fileru** může být výše uvedená konfigurace součástí přímo jeho konfiguračního souboru. ===== Uvedení do provozu ===== * Zkuste přijmout, případně odeslat události, v případě neúspěchu zkontrolujte cesty k certifikátům a klíči a případnou chybu hledejte v logových hlášeních (standardně standardní chybový výstup či soubor _jmeno_vaseho_klienta_.log). * Odesílající klient může testovat na //sandbox// serveru, viz [[#Konfigurace]], ten je zcela oddělen od hlavního provozu. * Je také možné do do pole //Category// odesílaných zpráv přidat kategorii //Test//. * Jelikož jste vždy registrováni i pro příjem, můžete si pomocí přijímacího klienta ověřit, že události od Vás odcházejí ve správném formátu. Zejména tedy zkontrolujte, že: * honeypot v záznamech nehlásí svou IP adresu (nejlépe je-li anonymizovaná), * jako IP adresa se neobjeví nic z rozsahů z [[https://tools.ietf.org/html/rfc1918|RFC1918]], ani z dalších rozsahů, které byste neradi zveřejňovali. * Je-li vše v pořádku, požádejte na [[contact|kontaktní adrese]] o zrušení testovacího provozu a po schválení správci změňte URL na ostrý server (viz [[#konfigurace|Konfigurace]]), případně zrušte kategorii //Test//. * Znovu ověřte, že se vše odesílá správně. Pro opětovné testování lze i na ostrém Warden serveru kdykoli využít kategorii incidentů *Test*, která je standardně ignorována příjemci i moduly pro statistická pozorování. * Případné problémy či další dotazy směrujte opět na [[contact|kontaktní adresu]].