====== Zapojení ======
===== Možnosti =====
Data lze přijímat a odesílat některým z následujících způsobů:
* Na klientskou knihovnu Wardenu (//warden_client//) napojíte svůj vlastní přijímací či odesílací kód napsaný v Pythonu.
* Využijete //warden_filer// dostupný z balíčku //„contrib“//. Ten běží jako démon, komunikuje se serverem, a podle zvoleného směru buď přijímá zprávy a ukládá do zvoleného adresáře jako jednotlivé soubory ve formátu [[https://idea.cesnet.cz|IDEA]], nebo z adresáře naopak soubory vybírá a odesílá na server. Soubory můžete potom vytvářet nebo zpracovávat ve svém oblíbeném frameworku či jazyce.
* Budete komunikovat přímo se serverem pomocí HTTP API (viz README pro //warden_client//). Opět můžete použít libovolné vhodné nástroje, včetně řádkových (''curl'', ''wget'').
Klientskou knihovnu a další podpůrné skripty najdete na stránce [[downloads|ke stažení]].
===== Registrace =====
Vyberte si jméno klienta - začíná doménou organizace v obráceném pořadí. Lze použít reverzní DNS jméno stroje doplněné názvem aplikace či senzoru. U detektorů, kde není rozumné zveřejňovat DNS jméno (honeypoty), je vhodné konec jména od DNS neodvozovat. U větších organizací doporučujeme použít i jméno příslušného oddělení (''cz.organizace.ict.probe1'') či jinou logickou strukturu (''cz.organizace.detectors.probe1''). //Jméno se smí skládat pouze z písmen, číslic, podtržítek a teček. Jméno nesmí začínat číslicí.//
Na [[contact|kontaktní adresu]] pošlete podepsaným emailem (nejlépe osobním certifikátem [[https://tcs.cesnet.cz/|TCS]]) tyto údaje:
* zvolené jméno klienta
* DNS jméno stroje
* jméno a emailovou adresu správce (kam se mohou obracet správci Wardenu a automatizované kontrolní skripty)
* o jakého klienta se jedná (příjímací či odesílající, testovací) a jeho stručný popis (detekční metody, software, typ produkovaných událostí, využití odebíraných dat)
* můžete samozřejmě doplnit další informace či dotazy k nasazení
Po úspěšné registraci, která od Vás může vyžadovat další informace, získáte od správců šifrovaný email s úvodním tokenem pro vygenerování certifikátu.
===== Konfigurace =====
Po instalaci požádejte o certifikát spuštěním:
./warden_apply.sh "https://warden-hub.cesnet.cz/warden-ra" jmeno.vaseho.klienta token
(Skript najdete v sekci [[downloads#skript_pro_ziskani_certifikatu|Ke stažení]].)
V aktuálním adresáři vzniknou soubory //key.pem// a //cert.pem// (a //csr.pem//, který nadále není důležitý, ale můžete ho uschovat pro případné ladění).
Nastavte si konfigurační soubor klienta //warden_client.cfg//, například podle následujícího vzoru:
{
"url": "https://warden-hub.cesnet.cz/warden3-sandbox",
"certfile": "cert.pem",
"keyfile": "key.pem",
"filelog": {"level": "debug"},
"name": "_jmeno_vaseho_klienta_"
}
V „url“ může být testovací server, tj. ''https://warden-hub.cesnet.cz/warden3-sandbox'', nebo ostrý server ''https://warden-hub.cesnet.cz/warden3'', záleží na domluvě se správci Wardenu na způsobu záběhu a testovacího provozu.
V případě použití **warden_fileru** může být výše uvedená konfigurace součástí přímo jeho konfiguračního souboru.
===== Uvedení do provozu =====
* Zkuste přijmout, případně odeslat události, v případě neúspěchu zkontrolujte cesty k certifikátům a klíči a případnou chybu hledejte v logových hlášeních (standardně standardní chybový výstup či soubor _jmeno_vaseho_klienta_.log).
* Odesílající klient může testovat na //sandbox// serveru, viz [[#Konfigurace]], ten je zcela oddělen od hlavního provozu.
* Je také možné do do pole //Category// odesílaných zpráv přidat kategorii //Test//.
* Jelikož jste vždy registrováni i pro příjem, můžete si pomocí přijímacího klienta ověřit, že události od Vás odcházejí ve správném formátu. Zejména tedy zkontrolujte, že:
* honeypot v záznamech nehlásí svou IP adresu (nejlépe je-li anonymizovaná),
* jako IP adresa se neobjeví nic z rozsahů z [[https://tools.ietf.org/html/rfc1918|RFC1918]], ani z dalších rozsahů, které byste neradi zveřejňovali.
* Je-li vše v pořádku, požádejte na [[contact|kontaktní adrese]] o zrušení testovacího provozu a po schválení správci změňte URL na ostrý server (viz [[#konfigurace|Konfigurace]]), případně zrušte kategorii //Test//.
* Znovu ověřte, že se vše odesílá správně. Pro opětovné testování lze i na ostrém Warden serveru kdykoli využít kategorii incidentů *Test*, která je standardně ignorována příjemci i moduly pro statistická pozorování.
* Případné problémy či další dotazy směrujte opět na [[contact|kontaktní adresu]].